6 - حدثنا علي بن أحمد بن محمد بن عمران الدقاق رحمه الله قال: حدثنا محمد بن يعقوب الكليني بإسناده رفع الحديث أن ابن أبي العوجاء حين كلمه أبو عبد الله عليه السلام عاد إليه في اليوم الثاني فجلس وهو ساكت لا ينطق، فقال أبو عبد الله عليه السلام: كأنك جئت تعيد بعض ما كنا فيه، فقال: أردت ذاك يا ابن رسول الله فقال أبو عبد الله عليه السلام: ما أعجب هذا، تنكر الله وتشهد أني ابن رسول الله، فقال: العادة تحملني على ذلك، فقال له العالم عليه السلام: فما يمنعك من الكلام؟ قال: إجلالا لك ومهابة ما ينطلق لساني بين يديك فإني شاهدت العلماء وناظرت المتكلمين فما تداخلني هيبة قط مثل ما تداخلني من هيبتك، قال: يكون ذلك، ولكن أفتح عليك بسؤال وأقبل عليه، فقال له: أمصنوع أنت أم غير مصنوع؟! فقال عبد الكريم بن أبي العوجاء أنا غير مصنوع، فقال له العالم عليه السلام: فصف لي لو كنت مصنوعا كيف كنت تكون فبقي عبد الكريم مليا لا يحير جوابا، وولع بخشبة كانت بين يديه وهو يقول: طويل عريض عميق قصير متحرك ساكن، كل ذلك صفة خلقه فقال له العالم عليه السلام: فإن كنت لم تعلم صفة الصنعة غيرها فاجعل نفسك مصنوعا لما تجد في نفسك مما يحدث من هذه الأمور، فقال له عبد الكريم: سألتني عن مسألة لم يسألني أحد عنها قبلك ولا يسألني أحد بعدك عن مثلها، فقال له أبو عبد الله عليه السلام: هبك علمت أنك لم تسأل فيما مضى فما علمك أنك لا تسأل فيما بعد، على أنك يا عبد الكريم نقضت قولك لأنك تزعم أن الأشياء من الأول سواء فكيف قدمت وأخرت . ثم قال: يا عبد الكريم أزيدك وضوحا أرأيت لو كان معك كيس فيه جواهر فقال لك قائل: هل في الكيس دينار؟ فنفيت كون الدينار في الكيس، فقال لك قائل: صف لي الدينار وكنت غير عالم بصفته، هل كان لك أن تنفي كون الدينار في الكيس وأنت لا تعلم؟ قال: لا، فقال أبو عبد الله عليه السلام: فالعالم أكبر و أطول وأعرض من الكيس، فلعل في العالم صنعة لا تعلم صفة الصنعة من غير الصنعة فانقطع عبد الكريم، وأجاب إلى الإسلام بعض أصحابه، وبقي معه بعض. فعاد في اليوم الثالث فقال: أقلب السؤال؟ فقال له أبو عبد الله عليه السلام: سل عما شئت، فقال: ما الدليل على حدث الأجسام؟ فقال: إني ما وجدت شيئا صغيرا ولا كبيرا إلا إذا ضم إليه مثله صار أكبر، وفي ذلك زوال وانتقال عن الحالة الأولى ولو كان قديما ما زال ولا حال لأن الذي يزول ويحول يجوز أن يوجد ويبطل، فيكون بوجوده بعد عدمه دخول في الحدث، وفي كونه في الأولى (*) دخوله في العدم، ولن يجتمع صفة الأزل والعدم في شئ واحد فقال عبد الكريم: هبك علمت في جري الحالتين والزمانين على ما ذكرت واستدللت على حدوثها، فلو بقيت الأشياء على صغرها من أين كان لك أن تستدل على حدوثها؟ فقال العالم عليه السلام: إنما نتكلم على هذا العالم الموضوع، فلو رفعناه ووضعنا عالما أخر كان لا شئ أدل على الحدث من رفعنا إياه ووضعنا غيره ولكن أجيبك من حيث قدرت أنك تلزمنا، ونقول: إن الأشياء لو دامت على صغرها لكان في الوهم أنه متى ما ضم شئ منه إلى مثله كان أكبر، وفي جواز التغير عليه خروجه من القدم كما بان في تغيره دخوله في الحدث، ليس لك وراءه شئ يا عبد الكريم، فانقطع وخزي. فلما كان من العام القابل التقى معه في الحرم، فقال له بعض شيعته: إن ابن أبي العوجاء قد أسلم، فقال العالم عليه السلام: هو أعمى من ذلك لا يسلم، فلما بصر بالعالم عليه السلام قال: سيدي ومولاي، فقال له العالم عليه السلام: ما جاء بك إلى هذا الموضع؟ فقال: عادة الجسد وسنة البلد ولنبصر ما الناس فيه من الجنون والحلق ورمي الحجارة، فقال العالم عليه السلام: أنت بعد على عتوك وضلالك يا عبد الكريم، فذهب يتكلم، فقال له: لا جدال في الحج ونفض رداءه من يده، وقال: إن يكن الأمر كما تقول - وليس كما تقول - نجونا ونجوت، وإن يكن الأمر كما نقول - و هو كما نقول - نجونا وهلكت، فأقبل عبد الكريم على من معه فقال: وجدت في قلبي حزازة فردوني، فردوه ومات لا رحمه الله. قال مصنف هذا الكتاب رحمه الله: من الدليل على حدث الأجسام أنا وجدنا أنفسنا وسائر الأجسام لا تنفك مما يحدث من الزيادة والنقصان وتجري عليها من الصنعة والتدبير ويعتورها من الصور والهيئات، وقد علمنا ضرورة أنا لم نصنعها ولا من هو من جنسنا وفي مثل حالنا صنعها، وليس يجوز في عقل، ولا يتصور في وهم أن يكون ما لم ينفك من الحوادث ولم يسبقها قديما، ولا أن توجد هذه الأشياء على ما نشاهدها عليه من التدبير ونعاينه فيها من اختلاف التقدير، لا من صانع، أو تحدث لا بمدبر، ولو جاز أن يكون العالم بما فيه من إتقان الصنعة وتعلق بعضه ببعض وحاجة بعضه إلى بعض، لا بصانع صنعه، ويحدث لا بموجد أوجده لكان ما هو دونه من الإحكام والاتقان أحق بالجواز وأولى بالتصور والامكان، وكان يجوز على هذا الوضع وجود كتابة لا كاتب لها، ودار مبنية لا باني لها، وصورة محكمة لا مصور لها، ولا يكمن في القياس أن تأتلف سفينة على أحكم نظم وتجتمع على أتقن صنع لا بصانع صنعها، أو جامع جمعها، فلما كان ركوب هذا وإجازته خروجا عن النهاية والعقول كان الأول مثله، بل غير ما ذكرناه في العالم وما فيه من ذكر أفلاكه واختلاف أوقاته وشمسه وقمره وطلوعهما وغروبهما ومجئ برده وقيظه في أوقاتهما واختلاف ثماره وتنوع أشجاره ومجئ ما يحتاج إليه منها في إبانه ووقته أشد مكابرة وأوضح معاندة. وهذا واضح والحمد لله. وسألت بعض أهل التوحيد والمعرفة عن الدليل على حدث الأجسام، فقال: الدليل على حدث الأجسام أنها لا تخلو في وجودها من كون وجودها مضمن بوجوده، والكون هو المحاذاة في مكان دون مكان، ومتى وجد الجسم في محاذاة دون محاذاة مع جواز وجوده في محاذاة أخرى علم أنه لم يكن في تلك المحاذاة المخصوصة إلا لمعنى، وذلك المعنى محدث، فالجسم إذا محدث إذ لا ينفك من المحدث ولا يتقدمه. ومن الدليل على أن الله تبارك وتعالى ليس بجسم أنه لا جسم إلا وله شبه إما موجود أو موهوم، وما له شبه من جهة من الجهات فمحدث بما دل على حدوث الأجسام، فلما كان الله عز وجل قديما ثبت أنه ليس بجسم. وشئ آخر: وهو أن قول القائل جسم سمة في حقيقة اللغة لما كان طويلا عريضا ذا أجزاء وأبعاض محتملا للزيادة فإن كان القائل يقول: إن الله عز وجل جسم، يحقق هذا القول و يوفيه معناه لزمه أن يثبته سبحانه بجميع هذه الحقائق والصفات، ولزمه أن يكون حادثا بما به يثبت حدوث الأجسام أو تكون الأجسام قديمة، وإن لم يرجع منه إلا إلى التسمية فقط كان واضعا للاسم في غير موضعه، وكان كمن سمى الله عز وجل إنسانا ولحما ودما، ثم لم يثبت معناها وجعل خلافه إيانا على الاسم دون المعنى، وأسماء الله تبارك وتعالى لا تؤخذ إلا عنه أو عن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم أو عن الأئمة الهداة عليهم السلام.
6. `Ali ibn Ahmad ibn Muhammad ibn `Imran al-Daqqaq said: Muhammad ibn Ya`qub alKulayni through his source of transmission, said When Abu `Abd Allah al-Sadiq
had a word with Ibn Abu al-`Awja’, he returned to Abu `Abd Allah
the next day and sat down speechless. Therefore, Abu `Abd Allah
said: “It seems as if you have returned to discuss some of the things we discussed before.” He replied, “That is what I intend, O son of the Messenger of Allah!” Abu `Abd Allah
said: “How astonishing is this? You reject Allah, but you bear witness that I am the son of the Messenger of Allah.” He responded, “It is a custom and a formality.” The Learned [al-`alim]
said to him, “Then what prevents you from speaking?” He replied, “My reverence for you. Even my tongue venerates you, preventing it from verbalizing anything. Verily, I have consulted with scholars and debated with theologians, but never has such a sense of awe entered me as when I am in your presence.” The Imam
said: “That may be the case. However, I will start with a question.” He approached him, and asked: “Are you created or uncreated?” `Abd al-Karim ibn Abu al-`Awja’ answered, “I am not created.” So the Learned
asked him, “If you are uncreated, then describe to me how you would be, had you been created?” `Abd al-Karim was baffled and unable to answer for a long time, focusing his eyes on the piece of wood that was before him. He was saying “Long, wide, deep, short, moving, motionless, all of these are descriptions of its creation.” The Learned
said to him, “If you do not know the description of its formation, then create yourself on the basis of yourself.” `Abd al-Karim replied to him, “You have posed a question that nobody has ever posed to me before, and which nobody will ever ask me after you.” Abd `Abd Allah
responded to him, You admit that this question has never been asked of you in the past. However, how can you know that this question will never be posed to you in the future? O `Abd alKarim! You have negated yourself, because you claimed that all things are the same in the beginning. How, then can you precede or delay things in time? He
then continued, O `Abd al-Karim! I will further clarify matters for you. If you had a bag which contained jewels, and someone asked you “Is there a gold-coin [dinar] in the bag?” you would deny that there is a gold-coin in bag. If the questioner then asked you “Describe for me the gold-coin,” when you did not know how to describe it, would it be right for you to deny its existence simply because you cannot describe it?” He replied, “No.” Abu `Abd Allah
then responded to him, “The universe, however, is far greater, longer, and wider than the bag. Likewise, it is possible that there is something in the universe that was created but which you cannot describe from the uncreated.” `Abd al-Karim withdrew, but some of his friends surrendered to reason and embraced Islam while other remained obstinate in their unbelief as he did. He returned on the third day and said: May I redirect the question?” Abu `Abd Allah
said to him, “Ask whatever you may wish.” So he asked, “What is the proof for the emergence of bodies?” Abu `Abd Allah
replied, Verily, in contemplating all things, big, and small, I found that they all increase or decrease from their original state. If they were eternal, however, then they would decline or increase from their original state. This is because anything which can decline or change can be located and can disappear. Anything that exists after nonexistence has emerged. And anything that exists did not exist at one point. Eternity (sempiternity) and nonexistence cannot co-exist in the same thing. `Abd al-Karim said: “On the basis of your reasoning, nothing that changes can be eternal, and must have emerged. So, if something always remains small, how can it be said to have emerged?” The Learned
answered, Verily, we are talking about this universe. Were it to be taken away and replaced with another one, nothing would be left of the first one. That is sufficient proof that it has been taken away and replaced by another one. However, I shall answer you on the basis of your assumption. We say: Even if something remains small, that small thing could join with another small thing, and thus become bigger. And since it is subject to such change, it cannot be eternal. Consequently, anything that is subject to change has emerged. There is nothing beyond that for you, O `Abd al-Karim.” So he withdrew, full of shame and disgrace. When the next year approached, the Imam
met him in the Sacred Mosque in Mecca. So some of his followers [shi`ah] said to him: “Ibn Abu al-`Awja’ has become a Muslim.” The Learned
replied, “He is blinded from faith. He will not submit.” When he saw the Learned, he said: “My Master, my Guardian.” The Learned
asked him, “What brings you to this place?” He answered, “It is a custom. It is the practice of the town. And we want to watch all these crazy people shave their heads and throw pebbles at Satan.” Hence, the Learned
said: “You remain firm in your arrogance and misguidance, O `Abd al-Karm.” When he started to talk, the Learned
said to him, “There is no quarrel in the pilgrimage.” Then the Imam
shook off his cloak from his hand and said: “If things are as you say, and they most certainly are not, then we are both saved. However, if things are the way we ay, and they most certainly are, then we are saved and you are destroyed.” `Abd al-Karim drew closer to the ones that were with him, and said: “My heart is filled with rancour. Take me away from here.” Therefore, they took him out, and he died, may Allah deprive him of mercy! The Compiler of this book says: Among the proof that bodies emerged is that bodies are subject to increase and decrease. They are subject to growth and development which makes them into different forms and shapes. Evidently, we already know that we have not formed our bodies, nor anyone from our species has formed them. It is not rational to believe that bodies, which are subject to change, growth, development, and measure, and which are not eternal, can come about without a Planner. If it is possible for the universe and all it contains to be without a Producer or a Creator, then it would also be possible for smaller things. If this were the case, then we should be able to find texts without authors, buildings without builders, and paintings without painters. However, it is not possible to find a boat that was not expertly designed by a builder. If all of this is impossible, then so is the argument that something can exist without a Creator. Everything we have mentioned, and which we have not mentioned, is subject to change: the skies, time, the sun and the moon, their rising and their setting, the seasons, trees and their fruits; the denial of which is the most obstinate stubbornness. This is clear. All praise be to Allah! I have asked one of the learned monotheists regarding proof that bodies emerged. He said: The proof that bodies emerged is that their existence is not separate from His Existence. The bodies do not have individual existence. They exist along with others. Whenever a body exists along with others, it cannot be unique, and can only have been created. Therefore, the body is created as it cannot be separate from the Creator nor precede it. And among the proofs that Allah, the Blessed and Exalted, is not a body is that there is not a body that does not have a body that resembles it, which is physically present or at least imaginable. Whatever has a similarity of any kind is created and has emerged. Therefore, since Allah, the Mighty and High, is Eternal, it proves that He is devoid of a body. One more thing: if someone speaks of a “body” literally, it subject to increase since it applies to something which can be measured in terms of length and width, and something which is composed of parts. If someone says: Verily, Allah, the Mighty and High, possesses a body, this statement could only be true if one proves that the aforementioned descriptions could apply to Him. If what we have mentioned before can apply to Him, then it could only mean two things: one, that He is created, and that he emerged like all bodies; or two, that all bodies are eternal. However, if the word “body” does not convey this meaning, and is only the name of a word, then it is a convention. Thus, it would be like someone calling Allah, the Mighty and High, a human, composed of flesh and blood, metaphorically, and not literally. However, the Names of Allah, the Blessed and Exalted, should only be drawn from the names which He Himself has used, or which have been taught to us by the Messenger of Allah
or the Rightly Guided Imams
.
By using our website, you hereby consent to our Privacy Policy and agree to its terms.