قلنا: لا خيار في ذلك، لأن من شك في إمامة ابن الحسن عليه السلام يجب أن يكون الكلام معه في نص إمامته والتشاغل بالدلالة عليها، ولا يجوز مع الشك فيها أن نتكلم في سبب الغيبة لأن الكلام في الفروع لا يسوغ إلا بعد إحكام الأصول لها كما لا يجوز أن يتكلم في سبب إيلام الأطفال قبل ثبوت حكمة القديم تعالى وأنه لا يفعل القبيح، وإنما رجحنا الكلام في إمامته عليه السلام على الكلام في غيبته وسببها لأن الكلام في إمامته مبني على أمور عقلية لا يدخلها الاحتمال.


We would reply: There is no such choice, because a person who doubts the Imamate of Ibn Hasan, the discourse with him must be about the explicit narrations of his Imamate and one must provide him proofs of his Imamate. It is not rational to discuss with him the reason of his occultation while he doubts his very Imamate, because the inquiry of the offshoots is not sensible, but after the authentication of fundamentals. We gave preference to inquiry of his Imamate over the inquiry of his occultation and its wisdom, because his Imamate is based on intellectual matters that are beyond skepticism, whereas, the wisdom of occultation may seem obscure and confusing.