25. Knowing one’s imam

Back to book

1 - أخبرنا محمد بن يعقوب  قال: حدثنا علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن حماد بن عيسى، عن حريز، عن زرارة، قال: قال أبو عبد الله: إعرف إمامك فإنك إذا عرفته لم يضرّك تقدم هذا الأمر أو تأخر.


(1) Muhammad bin Ya’qoob narrated from Ali bin Ibraheem from his father from Hammad bin Eessa from Hurayz from Zurara that Abu Abdullah as-Sadiq (as) had said: “Know your imam because if you know him, it does not harm you whether deliverance comes soon or late.”




2 - أخبرنا محمد بن يعقوب قال: حدثني الحسين بن محمد بن عامر، عن معلي بن محمد، عن محمد بن جمهور، عن صفوان بن يحيى، عن محمد بن مروان، عن الفضيل بن يسار، قال: سألت أبا عبد الله عن قول الله يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا قال: يا فضيل، إعرف إمامك، فإنك إذا عرفت إمامك لم يضرّك تقدم هذا الأمر أو تأخر، ومن عرف إمامه ثم مات قبل أن يقوم صاحب هذا الأمر كان بمنْزلة من كان قاعداً في عسكره، لا بل بمنْزلة من قعد تحت لوائه. (قال) ورواه بعض أصحابنا "بمنْزلة من استشهد مع رسول الله ."


(2) Muhammad bin Ya’qoob narrated from al-Husayn bin Muhammad bin Aamir from Mu’alla bin Muhammad from Muhammad bin Jumhoor from Safwan bin Yahya from Muhammad bin Marwan that al-Fudhayl bin Yasar had said: “I asked Abu Abdullah as-Sadiq (as) about the Qur’anic verse ((Remember) the day when We will call every people with their Imam) and he said: “O Fudhayl, know your imam because if you know your imam, it does not harm you whether this matter (the appearance of al-Qa’im) comes soon or late. He, who knows his imam and dies before the appearance of al-Qa’im, is like one, who will be in the camp of al-Qa’im or like one, who will be under the banner of al-Qa’im.” Some of our companions narrated the tradition with this addition “…like one, who has been martyred (while fighting) with the Prophet (S).”




3 - أخبرنا محمد بن يعقوب، عن علي بن محمد رفعه إلى علي بن أبي حمزة، عن أبي بصير، قال: قلت لأبي عبد الله: جعلت فداك، متى الفرج؟ فقال: يا أبا بصير، وأنت ممن يريد الدنيا؟ من عرف هذا الأمر فقد فرج عنه بانتظاره.


(3) Muhammad bin Ya’qoob narrated from Ali bin Muhammad from Ali bin Abu Hamza that Abu Baseer had said: “I said to Abu Abdullah as-Sadiq (as): May I die for you! When does deliverance come?” He said: “O Abu Baseer, are you from those, who love this life? Whoever believes in this matter is delivered for his waiting for it.”




4 - أخبرنا محمد بن يعقوب، عن علي بن إبراهيم، عن صالح بن السندي، عن جعفر بن بشير، عن إسماعيل بن محمد الخزاعي، قال: سأل أبو بصير أبا عبد الله وأنا أسمع، فقال: تراني أدرك القائم ؟ فقال: يا أبا بصير، ألست تعرف إمامك؟ فقال: إي والله وأنت هو - وتناول يده -. فقال: والله ما تبالي يا أبا بصير إلاّ تكون محتبياً بسيفك في ظل رواق القائم .


(4) Muhammad bin Ya’qoob narrated from Ali bin Ibraheem from Salih as-Sindi from Ja’far bin Basheer that Issma’eel bin Muhammad al-Khuza’iy had said: “Once I heard Abu Baseer asking Abu Abdullah as-Sadiq (as): “Do you think that I live until al-Qa’im appears?” Abu Abdullah as-Sadiq (as) said to him: “O Abu Baseer, Do you not know your imam?” Abu Baseer said: “I know him. By Allah, it is you.” Abu Abdullah (as) took Abu Baseer’s hand and said: “O Abu Baseer, by Allah, never mind if you are not under the shadow of al-Qa’im’s tent with your sword!”




5 - أخبرنا محمد بن يعقوب قال: حدثنا عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن علي بن النعمان، عن محمد بن مروان، عن الفضيل بن يسار، قال: سمعت أبا جعفر يقول: من مات وليس له إمام فميتته ميتة جاهيلة، ومن مات وهو عارف لإمامه لم يضرّه تقدم هذا الأمر أو تأخر، ومن مات وهو عارف لإمامه كان كمن هو قائم مع القائم في فسطاطه.


(5) Muhammad bin Ya’qoob narrated from some of his companions from Ahmad bin Muhammad from Ali bin an-Nu