120. The reason due to which the people amended in the Fitra, from one Sa’a to half a Sa’a

Back to book

حدثنا محمد بن الحسن قال: حدثنا الحسين بن الحسن بن أبان، عن الحسين بن سعيد عن فضالة عن أبي المغراء عن الحسن الحذاء عن أبي عبد الله (ع) انه ذكر صدقة الفطرة انها على كل صغير وكبير من حر أو عبد ذكر أو انثى صاع من زبيب أو صاع من شعير أو صاع من ذرة، قال: فلما كان في زمن معاوية وخصب الناس عدل الناس ذلك إلى نصف صاع من حنطة.


1. Muhammad Bin Al Hassan narrated to us, from Al Husayn Bin Al Hassan Bin Aban, from Al Husayn Bin Saeed, from Fazalat, from Abu Al Magra, from Al Hassan Al Haza’a, (It has been narrated) from Abu Abdullah (asws) having mentioned charity of Al-Fitra: ‘It is upon every small and big, or a male or a female slave, a Sa’a (Unit of measurement) of raisins, or Sa’a of barley, or a Sa’a of corn’. He (asws) said: ‘So when it was the era of Muawiya and the people were fertile (lot of harvest), so the people amended that to half a Sa’a of wheat’.




وعنه عن حماد بن عيسى عن معاوية بن وهب قال: سمعت أبا عبد الله (ع) يقول، في الفطرة جرت السنة بصاع من تمر أو صاع من زبيب أو صاع من شعير فلما كان في زمن عثمان وكثرت الحنطة قومه الناس فقال نصف صاع من بر بصاع من شعير.


2. And from him, from Hamaad Bin Isa, from Muawiya Bin Wahab who said, ‘I heard Abu Abdullah (asws) saying regarding the Fitra, the Sunnah flowed by a Sa’a of dates, or a Sa’a of raisins, or a Sa’a of barley. So when it was the era of Usman, and the wheat was plentiful, the people evaluated it, so he said, ‘Half a Sa’a of wheat for a Sa’a of barley’.




وعنه عن علي بن الحسن بن فضال، عن عباد بن يعقوب، عن ابرهيم ابن أبي يحيى، عن أبي عبد الله عن أبيه عليهما السلام ان اول من جعل مدين من البر عدل صاع من تمر عثمان.


3. And from him, from Ali Bin Al Hassan Bin Fazal, from Abad Bin Yaqoub, from Ibrahim Ibn Abu Yahya, (It has been narrated) from Abu Abdullah (asws), from his (asws) father (asws) having said: ‘The first one from the mainland who modified a Sa’a of dates was Usman’.




حدثنا محمد بن الحسن قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار عن يعقوب ابن يزيد، عن ياسر القمي، عن أبي الحسن الرضا (ع) قال: الفطرة صاع من حنطة أو صاع من تمر أو صاع من زبيب وإنما خفف الحنطة معاوية.


4. Muhammad Bin Al Hassan narrated to us, from Muhammad Bin Al Hassan Al Saffar, from Yaqoub Ibn Yazeed, from Yasaar Al qummy, Abu Al Hassan Al Reza (asws) has said: ‘The Fitra is a Sa’a of wheat, or a Sa’a of dates, or a Sa’a of raisins. But rather, Muawiya underestimated the wheat’.